(برگرفته از وبلاگ دکتر نیل برنارد)

 

دَن بیوتنِر، از همکاران نشنال جئوگرافیک و نویسندهٔ پرفروش نیویورک‌تایمز، پنج ناحیهٔ ملقب به «نواحیِ آبی» را در جهان شناسایی کرد که در آن‌ها مردم بیشترین طول ‌عمر و سالم‌ترین زندگی را دارند.

 

او یافته‌های خود را در ششمین کنفرانسِ سالیانهٔ بین‌المللی کمیتهٔ پزشکان دربارهٔ تغذیه در پزشکی، در واشنگتن دی سی ارائه داد.

 

نیل: متخصصانِ مراقبت سلامتی باید چه نکات تغذیه‌ای از پژوهشتان را به بیمارانِ خود توصیه کنند؟

دَن: بررسی‌های تغذیه‌ایِ انجام شده در تمام نواحیِ آبی در قرن اخیر، آشکار می‌کنند رژیمِ غذاییِ مرتبط با طولِ عمر، ۱۰۰-۹۵% گیاه‌پایه است و ۶۵% از آن را هم کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهد. پس به بیمارانِ خود بگویید از رژیم‌های غذاییِ پُر پروتئین بر حذر باشند.

معتقدم بهترین توصیه این است: با افرادی که رژیمی گیاه‌پایه دارند دوست شوند. رفتارهای سالم، مسری‌اند.

 

نیل: غذاهای گیاه‌پایهٔ رایج در نواحیِ آبی کدام اند؟

 

دَن: پنج رکنِ اساسیِ هر رژیمی برای طولِ عمر زیاد در دنیا شاملِ: غلاتِ کامل، گیاهان غده‌ای[مانند سیب‌زمینی و سیر]، سبزیجات، مغزها و حبوبات است. اگر شما آمریکایی‌ای هستید که روزی یک فنجان حبوبات مصرف می‌کنید، احتمالا ۴ سال امید به زندگی‌تان را افزایش خواهید داد.

 

نیل: آخرین کتابتان «نواحیِ آبیِ شادی: درس هایی از شادترین مردمِ دنیا» نام دارد. رژیم غذایی چگونه روی شادی اثر می‌گذارد؟

 

دَن: بسیاری از شادترین مکان‌ها، همان نواحیِ با طولِ عمرِ زیاد یا مشابه ‌اند، چون دریافتیم سلامتی و شادی دوشادوش هم قرار دارند.

 

شادترین مکان‌ها، دانمارک، کاستاریکا، سنگاپور، بولدر و کولو اند، چرا که رهبرها و جوامع‌شان، محیطِ زندگی‌ را به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که سلامتی و شادی را به‌دنبال دارد. در آمریکا، ارتباطی قوی بینِ دسترسی به تغذیهٔ سالم و سلامتِ فردی وجود دارد. و اینطور که معلوم است، شادترین مردم می‌گویند روزی هفت پُرس* سبزیجات می‌خورند.

 

نیل: آیا رژیمِ غذاییِ غربی، درحال دست‌اندازی به نواحی آبی موجود و تهدید آن‌ها است؟

 

دَن: بله، رژیمِ غذاییِ غربی، نواحیِ آبیِ موجود را به‌خطر می‌اندازد. جامعهٔ مدرن، برای راحتی طراحی شده است (https://t.me/obscura_ir/231) . شما می‌توانید سوارِ خودرویتان شوید و فست‌فود تهیه کنید، و این خیلی راحت‌تر از تهیهٔ میوه‌ها و سبزیجات تازه است.

 

*یک پرس یا serve برای سبزیجات حدودا ۷۵ گرم است، که معادل با یک فنجان سبزیجات خام یا  نصف فنجان سبزیجات پخته، خشک و یا کنسرو شده است. (م)

 

#سلامتی

(با اندکی تغییر)

[ترجمه: فاطمه دلدار]

 

منبع:

کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه

 

(https://goo.gl/HsQLuB)📝