(نوشتۀ دکتر آگاروال)

 

بیمارانم اغلب از من که روان‌پزشک‌ام می‌پرسند آیا تغییراتی در رژیمِ غذایی می‌تواند افسردگی‌شان را بهبود ببخشد؟

بسیاری از آن‌ها قادر به تحملِ داروهای ضدِّ افسردگی نیستند، از مصرفشان سودی نمی‌برند، به امتحان کردنِ داروها میلی ندارند و یا از مشاوره گرفتن به‌خاطر فشار اجتماعی گریزانند. در‌نتیجه، آن‌ها به‌طورِ میانگین سالانه ۱۹ روزِ کاری را از دست می‌دهند که برای کارفرماها هرسال تا ۴۴ میلیارد دلار هزینهٔ ناشی از کاهشِ بهره‌وری در بردارد. افسردگی می‌تواند بیماری‌های مزمنِ دیگری مثلِ دیابت و بیماری‌های قلبی را نیز بدتر کند. می‌دانیم که رژیم‌های گیاه‌پایه، می‌توانند از بروز اینِ بیماری‌های مزمن پیشگیری کرده و حتی باعثِ درمانشان ‌شوند، اما آیا همچنین توانایی بهبودِ خُلق‌ را هم دارند؟ پژوهشِ (https://doi.org/10.4278%2Fajhp.130218-QUAN-72) منتشر شدهٔ ما در مجلهٔ American Journal of Health Promotion نشان می‌دهد چگونه یک برنامهٔ تغذیه‌ایِ گیاه‌پایه، نه‌تنها باعثِ بهبود افسردگی می‌شود، بلکه اضطراب، خستگی، بهره‌وری و دیگر نشانه‌های بهزیستی را هم بهبود می‌بخشد.

 

این پژوهشِ ۱۸ هفته‌ای، فواید سلامتی‌بخش پیروی از یک رژیم گیاه‌پایهٔ وگن را در محیطی اداری بررسی می‌کند. شرکت کنندگانِ این پژوهش، کارمندانِ شرکت بیمۀ گایکو که اضافه‌وزن داشته یا درگیر دیابتِ نوعِ دو بودند، از یک رژیمِ کم‌چربِ وگن، با تاکید بر غذاهای غنی از فیبر و با شاخص قندی کم پیروی کردند. آن‌ها طیِ جلسات هفتگی «ناهار بخور و یاد بگیر»، به سرپرستیِ پزشک یا مربی آشپزی، دربارهٔ تغذیهٔ پیشگیرانه و نکاتِ جدید آشپزی آموختند. و همچنین با یکدیگر روابطِ صمیمانه‌ای برقرار کرده و طیِ این مسیر، نکاتِ مفید سلامت‌بخشی را با هم به اشتراک گذاشتند و از طریقِ یک انجمنِ آنلاین با هم در ارتباط بودند.

در شرکت کنندگانِ این پژوهش، طبقِ فرم کوتاه‌مقیاس زمینه‌یابیِ سلامت (SF-36) و پرسشنامۀ بهره‌وری کاری و نقص عملکردی (WPAI)، نشانه‌های اضطراب، افسردگی و خستگی، چه در محلِ کار و چه خارج از آن، کاهش یافت:

(تصویر سنجاق شده را ببینید)

آن‌ها به‌طورِ میانگین چهار و نیم کیلو وزن کم کردند، سطحِ کلسترول ال‌دی‌الِ‌شان ۱۳ واحد کاهش یافت و اگر دیابتِ نوعِ دو داشتند کنترلِ قندِ خون بهبود پیدا کرد. وقتی مردم سلامتِ جسمیِ خود را ارتقا می‌دهند، از نظرِ جسمی و اجتماعی فعال‌تر شده و کیفیتِ عمومی زندگی‌شان افزایش پیدا می‌کند.

یک رژیمِ گیاهی، چگونه افسردگی را بهبود می‌بخشد؟ افسردگی با ایجاد التهاب در بدن و سطوحِ پایینِ سروتونین مرتبط است. غذاهای گیاه‌پایه، از آنجا که ذاتا کم‌چرب‌ و غنی از آنتی‌اکسیدان اند، به‌طورِ طبیعی التهاب را در بدن کاهش می‌دهند. مصرف بالای سبزیجات، مقادیر ویتامین‌های گروه بی را در رژیم غذایی افزایش می‌دهد، که پی‌برده شده روی خُلق‌ تاثیر می‌گذارد.

پس منتظرِ چه هستید؟ بی‌درنگ به سراغ یک رژیمِ کم‌چربِ گیاه‌پایه بروید! این بهترین تجویز برای بهبود خُلق‌، انرژی و بهره‌وری شماست، در عین حال که خطرِ ابتلای شما به بیماری‌های مزمن را هم کاهش می‌دهد. می‌دانم که یک رژیمِ گیاه‌پایه را برای بهزیستی هیجانی و جسمی، به همهٔ بیمارانم تجویز خواهم کرد.

 

(با اندکی تغییر)

[ترجمه: فاطمه دلدار]

 

منبع:

کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه

 

(https://www.pcrm.org/nbBlog/index.php/foods-that-fight-depression)▪️برای اطلاعات بیشتر راجع‌به این موضوع، سخنرانی دکتر آگاروال در فستیوال وگن (https://www.youtube.com/watch?v=z2SHWhWL8Gg) یا پوستر مقاله (https://www.pcrm.org/sites/default/files/images/health/vegdiets/powerplate/powerhouse-food-sheet.jpg) را ببینید.