(ترجمه چکیده و نتیجه‌گیری مقاله)

 

موضع آکادمی تغذیه و علوم غذایی آمریکا این است که رژیم‌های گیاهیِ به درستی برنامه‌ریزی شده، شامل رژیم وگان، سلامت‌بخش و به‌لحاظ مواد مغذی کافی‌اند و ممکن است جهت پیشگیری و درمان بعضی بیماری‌های خاص مزایایی برای سلامتی به همراه داشته باشند. این رژیم‌ها برای تمام دوره‌های چرخه‌ی زندگی، شامل بارداری، شیردهی، نوزادی، کودکی، نوجوانی، بزرگسالی و ورزشکاران مناسب است. رژیم‌های گیاه‌محور به‌لحاظ محیط‌زیستی پایدارتر از رژیم‌های غنی از محصولات حیوانی هستند چراکه منابع طبیعی کمتری استفاده می‌کنند و با تخریب محیط زیستی بسیار کمتری همراه‌اند.

وجترین‌ها و وگان‌ها در ریسک کمتری از بعضی مشکلات سلامتی، مانند بیماری ایسکمیک قلب، دیابت نوع دو، فشارخون، بعضی انواع سرطان و چاقی قرار دارند. مصرف کمِ چربی اشباع و مصرف زیاد سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات، محصولات سویا، مغزها و دانه‌ها (که همگی از فیبر و فیتوکمیکال‌ها‌ غنی‌اند) از مشخصات رژیم‌های وجترین و وگان هستند که سطوح کلسترول لیپوپروتئینِ کم‌غلظت [LDL] و [کلسترول] کلیِ کمتری ایجاد می‌کند و کنترل بهتری بر سروم گلوکز فراهم می‌آورند. این عوامل به کاهش بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند. وگان‌ها به منابع قابل اطمینان ویتامین ب ۱۲ مانند غذاهای غنی شده یا مکمل‌های آن نیاز دارند.

 

(نتیجه‌گیری)

 

علاقه به رژیم‌های گیاه محور و بها دادن به آن‌ها در ایالات متحده و دیگر بخش‌های دنیا همچنان درحال رشد است، به‌طوری‌که نهادهای دولتی و سازمان‌های مختلف سلامتی و تغذیه استفاده منظم از غذاهای گیاهی را ترویج می‌کنند. انتخاب‌های فراوان در بازار پیروی از رژیمی گیاه‌محور را تسهیل می‌کند. رژیم‌های گیاهیِ به‌درستی طراحی شده دریافت مواد مغذی کافی را برای تمام دوره‌های چرخه‌ی زندگی فراهم می‌کنند و همچنین می‌توانند در مدیریت درمانی بعضی بیماری‌های مزمن مفید باشند.

تغذیه کلی در رژیم‌های وجترین و وگان طبق ارزیابی شاخص تغذیه سالم جایگزین، معمولا بهتر از رژیم‌های همه‌چیزخوارانه است. درحالی که ممکن است مواد مغذی خاص مانند کلسیم و ویتامین ب ۱۲ در برخی رژیم‌های گیاهی کم باشند، این امر با برنامه‌ریزی مناسب حل می‌شود. در مقایسه با رژیم‌های غیرگیاهی، رژیم‌های گیاهی می‌توانند دربرابر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، فشارخون، دیابت نوع دو، چاقی و بعضی سرطان‌ها ایمنی به همراه داشته باشند. فراتر از این، رژیمی گیاهی می‌تواند استفاده‌ی محتاطانه‌تری از منابع طبیعی ایجاد کند و باعث تخریب محیط‌زیستی کمتری بشود. امروزه منابع آموزشی بیشتری در دسترس است و متخصصین تغذیه معتبر و تکنسین‌های مواد غذایی و علم تغذیه [RDNs and NDTRs]، برای یاری بهترِ عموم مردم و مراجعین گیاه‌خوار در اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه درباره‌ی سلامت تغذیه‌شان اطلاعات روزآمدتری دارند.

 

منبع:

Vesanto Melina, Winston Craig, Susan Levin, Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets, In Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, Volume 116, Issue 12, 2016, Pages 1970-1980, ISSN 2212-2672.

قابل دسترسی در:

https://doi.org/10.1016/j.jand.2016.09.025