دانشمندان هاروارد برآورد کرده‌اند اگر همه مردم به رژیمی وجترین روی بیاورند می‌توان از وقوع حداقل یک‌سوم مرگ‌های زودهنگام پیشگیری کرد.
دکتر والتر ویلت، پروفسور اپیدمیولوژی و تغذیۀ دانشکدۀ پزشکی هاروارد اظهار کرد فواید رژیمی گیاه‌پایه به‌شدت دست‌کم گرفته شده‌‌اند. ارقام اخیر دفتر آمار ملی حاکی از این است که هرساله حدود ۲۴% یا ۱۴۱,۰۰۰ مرگ در بریتانیا قابل پیشگیری بوده‌اند اما بیشترِ آن به دلیل سیگار کشیدن، الکل یا چاقی بود. اما ارقام جدیدِ هاروارد نشان می‌دهند اگر مردم گوشت را از رژیم غذایی‌شان حذف کنند، سالانه حداقل ۲۰۰,۰۰۰ زندگی نجات داده خواهد شد.

دکتر والتر ویلت (https://t.me/iranveg/1791)، پروفسور اپیدمیولوژی و تغذیۀ دانشکده پزشکی هاروارد، در چهارمین کنفرانس بین‌المللی “Unite to Cure” (متحد برای درمان) واتیکان دراین شهر گفت: «همین اخیراً محاسباتی انجام می‌دادیم برای یافتن پاسخ این پرسش که با روی‌آوردن به رژیم سالمِ گیاه‌پایه‌تری، و نه لزوماً وگن، تاچه میزان می‌توانیم از مرگ‌ومیر بکاهیم و تخمین‌مان این است که حدود یک‌سوم آن‌ها قابل پیش‌گیری‌اند. این امر حتی بدون به‌میان آوردن بحث فعالیت بدنی (https://t.me/VEGReferences/182) یا سیگار نکشیدن است، صحبت از تمام مرگ‌هاست و نه فقط مرگ‌های ناشی از سرطان. که یحتمل این هم برآوردِ پایینی است و همچنین این واقعیت را هم به‌حساب نمی‌آورد که چاقی مهم است و ما چاقی را کنترل کرده‌ایم. وقتی موضوع را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که رژیمی سالم (https://t.me/iranveg/1210)با ریسکِ کمترِ تقریباً هرآنچه در نظر می‌آید مرتبط است. شاید خیلی تعجب آور نباشد چون همه‌چیز در بدن مرتبط با فرآیندی زیربنایی است.»

پروفسور دِیوید جنکینز متولدِ بریتانیا و از دانشگاه تورنتو، که ابداع نمایۀ گلایسمی به او نسبت داده می‌شود، همان شاخصی که توضیح می‌دهد چگونه کربوهیدرات‌ها قندخون را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، همچنین در کنفرانس اظهار داشت که فواید گیاهخواری دست‌کم گرفته شده‌اند. دکتر جنکینز گفت انسان‌ها با پیروی از رژیمی سیمیئن عملکردِ بهتری خواهند داشت، مشابه رژیم گوریل‌های نواحی پست که ساقه، برگ، گیاهان پیچکی و میوه می‌خورند، نه رژیمِ پالئو یا انسان‌های غارنشین، که کربوهیدرات‌ها را حذف کرده و اجازۀ مصرف گوشت را می‌دهد. تیم او اخیرا با باغ‌وحش برانکس همکاری کرده‌ و برای ثبت عادات تغذیه‌ایِ گوریل‌ها به آفریقای مرکزی رفتند. وقتی آن‌ها این رژیم غذایی را -که حاوی روزانه ۶۳ پرس میوه و سبزیجات بود- برای انسان‌ها بازسازی کردند، تنها در دو هفته شاهد افتی ۳۵ درصدی در کلسترول بودند، معادل اثر داروهای [کاهندۀ کلسترول] استاتین. او گفت: «این نتیجه بسیار چشم‌گیر بود. ما نشان دادیم واقعاً هیچ تفاوتی بین آنچه از آن رژیم غذایی و یا یک استاتین عایدمان می‌شد وجود نداشت.»

حدود ۱۷٫۵ میلیون نفر برای دفع بیماری قلبی واجد شرایط استفاده از داروهای استاتین هستند که معادل است با بیشترِ مردانِ بالای ۶۰ سال و بیشتر زنان بالای ۶۵ سال. ولی خیلی‌ها از عوارض جانبی آن شکایت دارند و مصرف دارو را قطع می‌کنند.

دکتر جنکینز افزود: «ما می‌گوییم شما حق انتخاب دارید، می‌توانید رژیم‌ غذایی‌تان را برای تغییری که از نظر درمانی معنا‌دار است دگرگون کنید یا یک استاتین بخورید. دارو یا رژیم غذایی.»

همچنین دکتر نیل برنارد (https://t.me/iranveg/1258)، رئیس کمیتۀ پزشکان برای پزشکی مسئولانه اظهار داشت که مردم باید نسبت به فوایدی که وجترینیسم و وگنیسم برای سلامتی دارند آگاه شوند. او به نمایندگان حاضر در جلسه گفت: «فکر می‌کنم داریم اثرش را دست‌کم می‌گیریم. مردم تصور می‌کنند رژیمی سالم تنها اثراتِ اندکی دارد و اینکه رژیمی گیاهخواری فقط به شما کمک می‌کند اندکی وزن کم کنید. اما من فکر می‌کنم وقتی این رژیم‌ها به‌شکل مناسبی برنامه‌ریزی (https://t.me/VEGBooks/51) شوند، می‌توانند فوق‌العاده قدرتمند باشند.
یک رژیم کم‌چربِ وگن، برای بهبودِ دیابت (https://t.me/iranveg/1794) بهتر از هر رژیم دیگری است که تاکنون دیده‌ام. درخصوصِ بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید هم شاهدِ پتانسیل چشمگیری هستیم. تاحدی به علت چیزهایی که ازشان اجتناب می‌کنیم و کلسترول (https://t.me/nutritionfactsfarsi/33) ولی همچنین تا‌ اندازه‌ای به علت چیزهای شگفت‌انگیزی که در سبزیجات و میوه‌ها (https://t.me/nutritionfactsfarsi/36) وجود دارد و در کنسروِ ژامبون نیست.»

 

منبع:
روزنامه دیلی تلگراف