(ترجمه‌ی چکیده و نتایج مقاله)
شیوع دیابت نوع ۲ در دنیا و به‌خصوص در افراد مسن تر رو به افزایش است. رژیم غذایی و سبک زندگی، به طور خاص رژیم‌های غذایی گیاهی، ابزارهایی موثر برای پیشگیری و مدیریت دیابت نوع ۲ است. رژیم‌های غذاییِ گیاهی الگوهای تغذیه‌ای هستند که بر حبوبات، غلات کامل[سبوس‌ دار]، میوه‌ها، آجیل‌ها و دانه‌ها تاکید دارند و اغلب یا تمام محصولات حیوانی را نهی می‌کنند. مطالعات هم‌گروهی نقش رژیم‌های گیاهی، و غذا و ترکیبات مواد مغذیِ رژیم‌های گیاهی را در کاهش دیابت نوع ۲ قویا حمایت می‌کنند. شواهدی از مطالعات مشاهده‌ای و مداخله‌ای، فواید رژیم‌های گیاهی در درمان دیابت نوع ۲ و کاهش مشکلات اصلی عروق کوچک و بزرگِ مرتبط با دیابت را نشان می‌دهند. نسبت‌های بهینه‌ی درشت‌مغذی‌ها برای پیشگیری یا درمان دیابت نوع ۲ مورد مناقشه‌اند؛ بجای آن تمرکز باید روی الگوهای غذایی و غذاهای واقعی باشد. با این حال شواهد نشانگر این است که نوع و منبع کربوهیدرات (فرآوری نشده در برابر فرآوری شده)، چربی‌ها (اشباع‌ نشده تک‌ باندی و اشباع نشده چند باندی در برابر اشباع و ترانس)، و پروتئین (گیاهی در برابر حیوانی) نقش عمده‌ای در پیشگیری و مدیریت دیابت نوع ۲ ایفا می‌کنند. مبنای فواید رژیم گیاهی در بهبود مقاومت انسولینی، ساز و کارهای بالقوه‌ی چندگانه‌ای است، شامل ارتقاء وزن سالم، افزایش فیبر و گیامغذی‌ها، فعل و انفعالات غذا و ماکروبیوم، و کاهش چربی اشباع، advanced glycation endproducts ، نیتروسامین‌ها و آهنِ هم.

نتایج

توافقی کلی وجود دارد که عناصری از رژیم غذاییِ کامل گیاهی، حبوبات، غلات کامل، میوه‌ها، و آجیل‌ها به‌همراه عدم یا مصرف محدود غذاهای فرآوری شده و محصولات حیوانی، برای پیشگیری و درمان دیابت نوع دو بسیار سودمند‌اند. پاسخگویی رژیم‌های گیاهی به تصویر بزرگتری برای بیماران دیابتی به همین میزان مهم است، از طریق درمانِ هم‌زمان بیماری‌های قلبی که عامل اصلی مرگ در ایالات متحده آمریکا است و ریسک فاکتورهای آن مانند چاقی، فشارخون بالا، هیپرلیپیدمی[چربی خون بالا]، و التهاب. مزایای رژیم گیاهی همچنین به کاهش خطر سرطان که دومین عامل مرگ در ایالات متحده‌ی آمریکا است گسترش می‌یابد؛ صندوق جهانی پژوهش سرطان و موسسه‌ی آمریکایی پژوهش سرطان، برای پیشگیری از سرطان، خوردن غذاهایی عمدتا با منشا گیاهی، خودداری از مصرف تمام گوشت‌های فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین، و محدود کردن مصرف گوشت‌های قرمز، غذاهای پرانرژی، نمک، و الکل را پیشنهاد می‌کنند. سازمان‌های بزرگ مراقبت بهداشتی مانند Kaiser Permanente رژیم‌های گیاهی را برای تمام بیمارانشان ترویج می‌کنند چرا که مداخله‌ی کم‌خطر و مقرون به صرفه‌ای است که بیماری‌های مزمنِ گوناگون را همزمان درمان کرده و ابزاری مهم برای پاسخگویی به هزینه‌های فزاینده‌ی مراقبت بهداشتی است. الگوهای غذا خوردنِ گیاهی همچنین باعث فواید قابل‌توجه محیط زیستی می‌شوند. سازمان سلامت جهانی و سازمان ملل، رژیم‌های غذایی با غذاهای بیشتر گیاهی ترویج کرده‌اند که نه‌تنها برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن و چاقی موثر است بلکه به‌لحاظ محیط‌ زیستی پایدارتر از رژیم‌های سرشار از محصولات حیوانی است. موضعی که همچنین در گزارش علمیِ [سال] ۲۰۱۵ کمیته‌ی مشورتی رهنمودهای غذاییِ ایالات متحده از آن حمایت شده است. با وجود اینکه انجام گرفتن مطالعات مداخله‌ایِ وسیع‌تر روی رژیم‌های گیاهی با بازه‌ی زمانی طولانی‌تر، حتی بیش از این به ارزش شواهدِ بسیارِ کنونی خواهد افزود، موضوع استفاده از رژیمی گیاهی برای کاهش بار دیابت و بهبود سلامت کلی هرگز از این قوی‌تر نبوده است.

منبع:

McMacken M, Shah S. A plant-based diet for the prevention and treatment of type 2 diabetes. Journal of Geriatric Cardiology : JGC. 2017;14(5):342-354.

قابل دسترسی در :

http://doi.org/10.11909/j.issn.1671-5411.2017.05.009

ترجمه : علی بنی اسد